• Maandag

    Telefonisch bereikbaar

  • Dinsdag

    09:00 - 18:00

  • Woensdag

    09:00 - 18:00

  • Donderdag

    09:00 - 18:00

  • Vrijdag

    09:00 - 18:00

  • Zaterdag

    08:00 - 16:00

  • Zondag

    Gesloten

Melanenweg 6
4661 RZ Halsteren

info@haarhoeve.nl
Tel 0164 255000

Vergoeding

Q&A: Alles over vergoedingen

Een haarwerk of -aanvulling is een prachtige oplossing voor een haarprobleem. Het zorgt ervoor dat je (weer) met zelfvertrouwen de deur uitstapt. Zie het als een investering in jezelf. Letterlijk en figuurlijk, want er hangt wel een prijskaartje aan een kwalitatief haarwerk. Gelukkig worden haarwerken vaak geheel of gedeeltelijk vergoed. Hoe het precies zit met vergoeding? Administratief medewerkster Peggy van Haarhoeve Vermaat beantwoordt je vragen.

Wanneer kan er sprake zijn van een vergoeding?

Haarverlies of volledige kaalheid kan verschillende oorzaken hebben’, vertelt Peggy. ‘Wat we het meest zien, is dat het wordt veroorzaakt door ziekte of een medische behandeling. Denk aan chemotherapie of een vorm van alopecia. Zodra de haaruitval door een medische aandoening of behandeling is ontstaan, kom je in aanmerkingen voor een vergoeding. Vaak is er veel mogelijk.’

Wat zijn de vergoedingen?

‘Verzekeringen bieden zowel basis- als aanvullende verzekeringen. Vanuit de basisverzekering heb je recht op een financiële tegemoetkoming voor een pruik of haarwerk. In het jaar 2024 is dit € 465,-. In sommige gevallen kan men ook vanuit de aanvullende verzekering rekenen op een bijdrage. De hoogte hiervan is afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij en de soort aanvullende verzekering. Maar een haarwerk kan ook duurder zijn dan het maximale bedrag waarvoor men verzekerd is, bijvoorbeeld door persoonlijke wensen op het gebied van kleur, lengte, vorm en materiaal. Wordt je haarwerk duurder? Dan zal er zelf een bedrag bijgelegd moeten worden.

Ik heb een aanvullende verzekering, wat is mogelijk?

Peggy legt verder uit: ‘Aan het eind van elk kalenderjaar heeft iedereen de keuze om zijn ziektekostenverzekering aan te passen of van maatschappij te wisselen. Voor mensen met een blijvende aandoening is het raadzaam om in die periode goed naar hun lopende verzekering te kijken en na te gaan of deze aansluit bij hun behoeften. Het is voor iedereen altijd verstandig om goed na te gaan of je voldoende verzekerd bent. Denk hierbij goed na over de hoogte van je eigen risico. Dat kun je namelijk verhogen om zo minder premie te betalen, maar kan nadelig zijn als je aanspraak maakt op een vergoeding vanuit de basisverzekering. Word je gedurende een kalenderjaar ziek, kun je jouw lopende verzekering niet per direct aanpassen.’

Waar moet ik op letten?

Voor zowel basis- als aanvullende verzekeringen zijn er enkele punten en voorwaarden waar je rekening mee moet houden:

  •  Voor een financiële tegemoetkoming vanuit een basisverzekering moet je eerst het verplichte eigen risico betalen.
  • Een vergoeding geldt alleen voor de pruik zelf, niet voor het op maat maken ervan of voor tussentijdse kapperskosten.
  • In sommige gevallen kan het uitgekeerde bedrag lager uitvallen omdat een bepaalde leverancier geen overeenkomst heeft met de verzekeraar. Dit hangt altijd af van je polis. Haarhoeve Vermaat heeft met alle verzekeringsmaatschappijen een overeenkomst.
  • Voor een vergoeding van je haarwerk is een verwijzing van je huisarts nodig (aanvraagkaart hulpmiddelen).
  •  Alopecia androgenetica (klassieke mannelijke kaalheid) is een medische aandoening maar geeft bij heren geen recht op een vergoeding. Voor dames geldt dit wel als een reden om recht te hebben op een vergoeding.

Wat kunnen jullie betekenen?

Het regelen van een verzekering kan soms behoorlijk ingewikkeld of tijdrovend zijn. Voor vragen over vergoedingen van pruiken en haarwerken kunnen wij je ondersteunen. Peggy vertelt: ‘Haarhoeve Vermaat is een erkend bedrijf, met contracten met alle verzekeringsmaatschappijen. Je bent bij ons aan het juiste adres voor al je vragen. Tijdens een intakegesprek kun je een formulier meenemen om een aanvraagkaart hulpmiddelen bij de huisarts aan te vragen. Wij helpen, begeleiden en geven uitleg. Je staat er niet alleen voor! En is alles duidelijk is met betrekking tot de vergoeding? Dan gaan we verder met het uitzoeken van een prachtig haarwerk. Aarzel niet om contact met ons op te nemen voor vragen of het maken van een afspraak.’